Bij een verkoopdossier via BIDDIT kan je sinds begin 2023 een aktekostenblad voor de koper (BIDDITFK) maken naast het aktekostenblad voor de verkoper (BIDDIT). Door het uitbrengen van de vernieuwde afrekeningsmodellen (zie link: https://www.actalibrateam.be/nl/article/vernieuwde-afrekeningsmodellen/924) kan je ook beschikken over een afrekeningsmodel specifiek bestemd voor BIDDIT verkopen.
Kies je in de lijst van de modellen voor het model 'Provisie koper verkoper BIDDIT', dan krijg je bovenstaand venster te zien. Je kan dus tot 11 aktekostenbladen samenvoegen in één bestand voor afrekening. Merk wel op dat de aktekostenbladen 1 t.e.m. 7 bestemd zijn voor de verkoper, vanaf aktekostenblad 8 t.e.m. 11 mag je alleen aktekostenbladen voor de koper kiezen.
Tip:
Heb je geen BTW-plichtige koper? Dan hoef je in principe geen aktekostenblad voor de koper.
Wil je echter ook een volledige afrekening van de koper kunnen opmaken, dan doe je er goed aan toch een aktekostenblad (BIDDITFK) op te maken voor de koper waarin je enkel een bedrag in het grijze blokje 'Forfait koper' voorziet zoals onderstaande afbeelding.
In het Excel bestand tref je dan 2 documenten, één voor de verkoper en één voor de koper. Verander van tabblad onderaan de Excel om het andere document te raadplegen en/of wijzigen. Let op: Wijzigingen breng je zoals gewoonlijk best zo mogelijk aan via het tabblad 'Params' om zeker te zijn dat we niet aan achterliggende formules raken.